Selasa, 16 November 2010

tip-tip hilangkan jerawat ...


salam,

bertemu kembali kta..hax3..pada ari nie yg berbahagia ..esok nk raya haji so aq nk kongsi kn ngan member  smua petua hilang kn jerawat..mna lh tau esok kowng nk raya esok muka bole jd cantek dan halusss...
jgn marah lau post aq nie bt kowng terasa yer..aq pn ad gak jerawat tp ok lh..x teruk mna..sebutir dua gtu..hehe

aq ambk petua nie kat blog sapa pnya ar..aq pn x ingt,yg pnting ada lh gak jln nk kta try..mna lh tau berkesan ,kowg gak yg untung..heheua nie ..lg pn petua nie,petua owg2 dlu2 zaman purba kala..so x rugi kowg try..hehe lg pn bole save budget drpd beli produk kimia x tentu selamat..

so petua yg bakal aq kongi adlh berbunyi mcm nie...

Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.

Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.

Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya. Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.

Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.

Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.



tue la petua yg aq kopi n pas dri blog owg..hehe... lau ad kesan baek inform kat aq ar..lau yg bkn2 jgn cri aq..aq x terlibat dlm cuba try test kowg..hehe..lau ad di antara  kowg cuba xda pa2 kesan ..kowng kikis jew muka pkai kertas pasir tau senang2 cite kowg gilis jew muka kowg kat jalan raya bertar tue..senang n licin lagi halus..hehe

jgn marah ar setakat gurau jew... so 2 jew lh aq kongsi 2tk ari..

selamat mencuba..peace

0 ulasan:

Catat Ulasan

Software Pencetus Revolusi Abad Ini!!!Dapatkan sekarang..

 

hujan renyai-renyai Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger